۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۹۸۵۷۴

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
آذری جهرمی گفت: همان‌طور که فلج اطفال با کمک بسیج در کشور ریشه‌کن شد، امروز هم می‌توانیم برای بهبود شرایط اقتصادی از ظرفیت بسیج استفاده کنیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

فلج اقتصادی با کمک بسیج ریشه‌کن می‌شود
 
محمد جواد آذری جهرمی در دومین جشنواره و نمایشگاه تخصصی بسیج مهندسین صنعتی کشور اظهار داشت: وقتی نوجوان بودم در جهرم به پایگاه بسیج منتظر المهدی می‌رفتیم. آن زمان کشور در حوزه سلامت با بیماری فلج اطفال روبرو بود. تصمیم بر این شد که در کل کشور و در بازه زمانی کوتاه، بین کودکان کشور قطره فلج اطفال توزیع شود. آن موقع ما در بسیج گریه می‌کردیم تا بتوانیم عضو این گروه‌های توزیع‌کننده قطره‌های فلج اطفال باشیم.

وی افزود: این ظرفیت بسیج است که امام (ره) پایه‌گذاری کردند و می‌تواند در عرصه‌های مختلف حتی سلامت به خدمت گرفته شود و این بیماری را ریشه‌کن کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: فلج اقتصادی سخت‌تر از فلج اطفال نیست و همان‌طور که به همت بسیج این بیماری در کشور ریشه‌کن شد امروز هم می‌توانیم برای بهبود شرایط اقتصادی ظرفیت بسیج را فعال و فلج اقتصادی را هم ریشه‌کن کنیم.

وی تصریح کرد: امروز هم مهم‌ترین جهاد در کشور، جهاد ایجاد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است که اشتغال‌زایی یکی از راهکار‌ها در این ارتباط است.

وی با بیان اینکه اطلاع داریم طی یک سال گذشته مجموعه بسیج در حوزه فضای مجازی کار‌های خوبی انجام داده است، گفت: بهتر است این اقدامات از طریق هم‌افزایی با مجموعه دولت انجام شود. البته سردار غیب پرور در این رابطه اعلام آمادگی هم کرده‌اند و ما هم به عنوان وزارت ارتباطات اعلام می‌کنیم که آماده همکاری با بسیج هستیم.

آذری جهرمی ادامه داد: فکر می‌کنم با این هم‌افزایی چه در حوزه تحول دیجیتال که گام‌های مؤثری در این ارتباط برداشته شده و البته کافی نیست و چه در حوزه حضور جریان ساز در فضای مجازی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی تأکید کرد: در هر حال استفاده از ظرفیت بسیج مردمی برای حل مشکلات بزرگ‌ترین راهکاری بود که امام راحل پیشنهاد کردند. امروز هم این ظرفیت بهترین راهکار و کلید حل بسیاری از مشکلات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری‌های فزاینده، هرچه زودتر آینده روشن را نمایان کنیم تا تودهنی محکمی باشد به افرادی که به خیال خودشان جمهوری اسلامی نمی‌تواند چهلمین سالگرد خود را جشن بگیرد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۸ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.
____________________________

قیمت نفت رکورد جدیدی برای ۲۰۱۹ ثبت کرد

در پایان معاملات روز جمعه، با امید به این که چین و آمریکا به زودی به توافقی برای حل اختلافات تجاری خود دست پیدا کنند، قیمت نفت به بالاترین سطح ۲۰۱۹ خود رسید و از لحاظ هفتگی رشد کرد.

بنا به این گزارش، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، در معاملات دیشب به رکورد ۶۷.۷۳ دلار دست یافت که بالاترین قیمت ۲۰۱۹ است، اما در نهایت با ۵ سنت افت نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه، در ۶۷.۱۲ دلار به کار خود پایان داد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۳۰ سنت افزایش یافت تا در ۵۷.۲۶ دلار به کار خود پایان دهد. شاخص دابلیوتی‌آی هم در معاملات جمعه به رکورد ۵۷.۸۱ دلار دست یافت که بالاترین قیمت ۲۰۱۹ این شاخص است.

مقامات ارشد آمریکا و چین برای جمع‌بندی مذاکرات خود در واشنگتن گرد هم آمدند. دو طرف در تلاش‌اند قبل از ضرب‌الاجل ۱ مارچ به یک توافق تجاری دست پیدا کنند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا جمعه شب به وقت آمریکا (صبح امروز به وقت تهران) با معاون نخست‌وزیر چین، لیو هی، دیدار می‌کند.

اما این هفته میزان تولید نفت خام آمریکا به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید و ذخایر انبار‌های نفت این کشور هم برای پنجمین هفته متوالی، رشد کرد.
____________________________

داخلی‌سازی تجهیزات پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورد زد
 
حمید بازارگان، معاون انرژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: در پی اعتماد وزارت نفت، توان ساخت داخل تجهیزات پکیج‌های اصلی پالایشگاهی افزایش چشمگیر یافت و رکورد جدیدی برای خودکفایی در تولید پمپ‌های سنگین و پمپ‌های گریز از مرکز عمودی و افقی به دست آمد.
 
بازارگان افزود: داخلی‌سازی در زمینه سایر پکیج‌های اصلی تجهیزات پالایشگاهی نیز به پیشرفت ۴۰ تا ۸۰ درصد رسیده است.
 
بازارگان با اشاره به تجربه ایدرو در پیمانکاری و ساخت ۶ فاز مختلف پارس جنوبی، سیاست‌های بخش نفت و انرژی کشور مبنی بر واسپاری پروژه‌های بزرگ نفتی به پیمانکاران داخلی بویژه در سال‌های اخیر را عامل اصلی توانمند سازی مهندسان و مجموعه‌های داخلی و همچنین اشتغال‌زایی گسترده برشمرد.
 
وی از پیشرفت ۸۴ درصدی فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و افزود: اکنون ایدرو و سایر شرکت‌های ایرانی عضو کنسرسیوم با وجود تحریم‌های بین‌المللی، آنقدر توانمند شده اند که پروژه‌های انرژی را در غیاب شرکت‌های خارجی با اتکا به توان داخل و نرخ پیشرفت بسیار مناسب اجرا کنند.
 
بر پایه این گزارش، فاز ۱۴ پارس جنوبی به ارزش پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از سوی وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس به کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت ایرانی با راهبری ایدرو واگذار شده است.
 
بنا به این گزارش، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش‌های راهبردی، از بند‌های اقتصاد مقاومتی است. بند‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
 
سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و بالاخره رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
____________________________

رشد چشمگیر ایران در صنعت ساخت و ساز
 
مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز مهندس با بیان اینکه تاریخ مهندسی کشور قدمت ۵ هزار ساله‌ای دارد، گفت: طی چند وقت اخیر کتاب تاریخ مهندسی ۵ هزار ساله ایران در دانشگاه تهران رونمایی شد و در این کتاب تمامی زوایای پنهان و مهم مهندسی کشور مطرح شده است.

وی با بیان اینکه در ایران آثار تاریخی بسیار بزرگی وجود دارد که هنوز بعد از گذشت چندین هزار سال بسیاری از گردشگران و مهندسان خارجی از ساخت چنین آثاری شگفت‌زده هستند، گفت: مسجد شیخ لطف‌الله و میدان نقش جهان در اصفهان از جمله آثار مهندسی است که تمامی قوانین و مقررات مهندسی در آن‌ها رعایت شده است.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی با ورود پادشاهان بی‌کفایت میزان آثار عمرانی کشور کاهش یافته است، گفت: در دوران پهلوی پادشاهان معتقد بودند که نیرو‌های ایرانی هیچ هنری از خود ندارند و باید تمامی اقدامات علمی و پژوهشی توسط مهندسان کشور‌های خارجی انجام شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تحولاتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش مهندسی، مسکن و ساختمان ایجاد شده است بسیار چشمگیر است بطوریکه در بخش راه، مسکن و صنعت ساختمان شاهد آثار مهندسی فاخر هستیم.

وی افزود: پیش از انقلاب تنها ۳ پل حصارک، ستارخان و سیدخندان ساخته شده بود، اما امروزه ایران جزو ۶ کشور مطرح دنیا به شمار می‌رود و با اعتماد به جوانان ایران، ساخت چنین آثار فاخری ایجاد شده است.

حسینی توضیح داد: در تمامی سال‌های بعد از انقلاب با جنگ یا تحریم مواجه بودیم و امروزه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی بر ما تحمیل شده است، اما آن چیزی که ما دنبال می‌کنیم، تفکر دینی و مدیریت ولایی است و کاری که باید انجام دهیم آن است که با روحیه جهادی نباید اجازه دهیم که دشمنان به کشور نظر داشته باشند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: باید با کمک و همکاری تمامی نیرو‌های جوان و متخصص بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم و با هم‌افزایی ۵۰۰ هزار نیروی مهندس در کشور بتوانیم ایران آباد بسازیم.
____________________________

تورم گوشت از ۹۰ درصد گذشت
 
در حدود یک ماه گذشته شدت افزایش قیمت در گوشت مشهود بود و حتی از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو عبور کرد. در این شرایط اثر تورمی آن نیز قابل ملاحظه بوده و مرکز آمار به صراحت اعلام کرده است در گروه گوشت (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در مقایسه با سایر خوراکی‌ها اتفاق افتاده است، البته در کنار گوشت گروه سبزیجات نیز افزایش زیادی داشته است.

آمار‌های رسمی از این حکایت دارد که تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به همین ماه در سال گذشته) در گروه گوشت قرمز و سفید به ۹۲.۴ درصد رسیده و تورم ۱۲ ماهه در این بخش حدود ۴۰ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه در گوشت قرمز و گوشت ماهیان ۹۲.۷ و تورم سالانه تا مرز ۴۰ درصد بود. از سوی دیگر در گروه ماهی‌ها و صدف‌داران نیز تورم ۹۰ درصدی نقطه به نقطه و بیش از ۴۰ درصدی سالانه قابل توجه است.

بر این اساس خانوار‌های ایرانی در بهمن‌ماه سال جاری حدود ۹۰ درصد بیشتر از همین ماه در سال گذشته برای خرید گروه گوشت‌ها هزینه کرده‌اند.

در سایر گروه‌های خوراکی نیز تورم عمدتاً رو به رشد بوده به طوری که در نان و غلات ۲۸.۱ درصد، سبزیجات ۷۲.۹، دخانیات ۱۳۶.۳ «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» ۲۳.۳، حمل و نقل ۴۲.۵، مبلمان و لوازم خانگی ۷۴ و در ارتباطات ۳۶ درصد تورم اعلام شده است.

اما در مجموع در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم نقطه به نقطه ۴۲.۳ گزارش شده است. این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار تورم سالانه در بهمن‌ماه به بیش از ۲۳ درصد رسیده که حدود سه درصد در مقایسه با دی‌ماه افزایش دارد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات